Waarom blijven bi-mannen in de kast?

Alles wat je te bespreken hebt over je biseksuele identiteit en je coming out, en wat niet onder seks of relaties valt.

Waarom blijven bi-mannen in de kast?

Berichtdoor Edwin » vr 05 feb 2010, 11:21

In het onderwerp "Last van onbegrip?" kwam het verschijnsel ter sprake dat bi-mannen meer moeite hebben om uit de kast te komen dan bi-vrouwen.

Pascal schreef:

Ik denk dat vrouwen er iets makkelijker mee omgaan omdat zij het zogenoemde haantjes gedrag minder kennen. Het merendeel van de mannen is continu aan het meten wie het stoerste is. En als hetroman is het natuurlijk niet stoer om te zeggen, ik ben wel eens bischierig of wat leuk dat jij biseksueel bent.

Ja, dat herken ik wel. En dan kun je je afvragen of het aan de man zelf ligt of aan zijn omgeving, maar dat is in de praktijk moeilijk te scheiden.

Zelf heb ik in mijn studententijd aan mijn naaste familie en een paar vrienden verteld dat ik bi was, maar voor de rest van de wereld durf ik pas sinds een paar jaar uit de kast te komen (ik ben nu 39). Dat heeft ermee te maken dat ik via het LNBi meer contact heb gekregen met andere bi's, maar ook dat ik me zekerder voelde van mijn mannelijkheid door verschillende ontwikkelingen: kunnen overleven als zelfstandige, overgewicht kwijtgeraakt, voor het eerst een vriendin (ook al duurde dat niet lang), en op m'n 36e eindelijk m'n rijbewijs gehaald, dankzij het zelfvertrouwen dat die vriendin me gaf. Het is raar, maar dat roze kaartje voelt als een bewijs van mijn mannelijkheid, terwijl ik nota bene ben opgegroeid met een moeder die auto reed en een vader die geen rijbewijs had.

En als je die stap eenmaal genomen hebt, besef je dat het juist stoer is om open te zijn over je seksuele voorkeuren.
I prayed for freedom for twenty years, but received no answer until I prayed with my legs. - Frederick Douglass.
Edwin
Site Admin

Re: Waarom blijven bi-mannen in de kast?

Berichtdoor PaulV » vr 05 feb 2010, 11:32

Maar is je eigen mannelijkheid bewijzen niet een beetje hetzelfde als dat haantjesgedrag waar naar gerefereerd werd? Het klinkt misschien wat positiever, maar het zijn allebei symptomen van het seksisme waar de samenleving mee doordrenkt is.
Sekspositief.nl - Een forum voor iedereen met een sekspositieve houding.
PaulV

Berichtdoor Miranda » vr 05 feb 2010, 12:34

PaulV schreef:Maar is je eigen mannelijkheid bewijzen niet een beetje hetzelfde als dat haantjesgedrag waar naar gerefereerd werd?

Nee, haantjesgedrag is wat anders.

Ik vermoed dat Edwin bedoelt (correct me if I'm wrong) dat hij zich nu zelfverzekerder voelt. Zekerder in zijn mannelijkheid. Ik herken daar wel wat in. Het heeft mij ook een aantal jaren gekost voor ik helemaal comfortabel was met mijn eigen vrouwelijkheid. Die onzekerheid heeft juist te maken met het seksisme waar deze maatschappij van doordrenkt is. Het is namelijk gerelateerd aan de stereotiepen (vrouwen zijn zwakke wezens die beschermd moeten worden en mannen zijn stoere harde wezens die heel goed kunnen beschermen :roll: ). Zodrá je jezelf hebt losgemaakt van die stereotiepes ben je pas echt vrij om je volkomen op je gemak te voelen met je geslacht.

Ik durf nu een vrouwelijke vrouw in vrouwelijke kleren te zijn. En ben uitermáte blij dat ik een vrouw ben. Toen ik 20 was, voelde ik me daar heel wat minder blij om. En was er geen háár op mijn hoofd dat er ook maar over peinsde om hoge hakken en een kort rokje aan te trekken.
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Benjamin Franklin (1706-1790)
Miranda

Berichtdoor Ireen » vr 05 feb 2010, 12:43

@ paul. Ik denk, (alhoewel ik geen expert ben op het gebied ;) ) dat er een wezelijk verschil zit tussen je mannlijkheid willen bewijzen ten overstaan van andere mannen (het haantjes gedrag) en overtuigd zijn van je eigen manlijkheid (dat zit namelijk in het gevoel van eigenwaarde). Als je comfortabel bent met wie en hoe je bent dan heb je denk ik niet het gevoel je te moeten bewijzen tegenover ander mannen.

maar zoals ik al zei, als vrouw ben ik geen expert op het gebied van manlijkheid, dus zijn er nog ander mannen met een idee hierover??

@ Miranda. Wat je verteld herken ik wel, tot zeker mijn 22ste was een rok of jurk voor mij ook not done, ik hulde mij het liefs in een soort van hobbezakken waar geen enkele form aan te ontdekken was.
Since love grows within you, so beauty grows. For love is the beauty of the soul
Ireen

Berichtdoor PaulV » vr 05 feb 2010, 13:40

Ireen schreef:Wat je verteld herken ik wel, tot zeker mijn 22ste was een rok of jurk voor mij ook not done, ik hulde mij het liefs in een soort van hobbezakken waar geen enkele form aan te ontdekken was.

Maar ik ben nu 24 en ik ga nog steeds niet in een rok of jurk rondlopen. Ooit is er toch bedacht dat dat alleen voor vrouwen was, en dat is al seksistisch. Dat is mijn punt, seksisme is zo normaal dat we bij veel dingen gewoonweg niet eens doorhebben dat ze seksistisch zijn. Jullie zeggen dat jullie je nu zeker genoeg in jullie vrouwelijkheid voelen om een rok of jurk aan te trekken, maar ik vind de koppeling tussen vrouwelijkheid en rok/jurk eigenlijk ook al een probleem. Er zijn eigenlijk maar weinig echt verschillen tussen mannen en vrouwen, en die zijn eigenlijk allemaal direct te koppelen aan hormonen, alle andere verschillen zijn cultureel en overbodig. Nu wil ik verder helemaal geen rok of jurk aan, maar als ik er even bij stilsta vind ik het echt belachelijk dat er zo veel en zulke sterke implicaties aan vast hangen als ik dat wel zou doen.
PaulV

Berichtdoor Pascal » vr 05 feb 2010, 14:51

Gelukkig ervaar ik wel wat meer verschil tussen mannen en vrouwen dan een paar homonen :D
Het seksisme vind ik in deze context niet zo'n probleem, het verschil mag er zijn. Ik ambieer het niet om in rokjes of op hakken te lopen. ( ben zelfs blij dat dat voor vrouwen weggelegd is :) )

Het verschil tussen haantjesgedrag en je eigen mannelijkheid bewijzen is voor mij als volgt;
Haantjesgedrag, mannen die zich onderling het beste willen voordoen en daarvoor alle eigenwaarde opzij zetten om zichzelf als beste voor te doen.
Je eigen mannelijkheid bewijzen, of beter gezegd zeker zijn van je mannelijkheid, accepteren wie jezelf bent en ontdekken dat je best heel veel man bent zonder dat je aan haantjesgedrag hoeft deel te nemen om iets te bewijzen.

Maar....waarom blijven bi-mannen in de kast? vind dit wel een mooi vraagstuk...mijn idee hierover staat al in de "quote" van de eerste post.
Fuck me, suck me, eat me, beat me, lick me, stick me, hurt me, make me cum but just don’t mess up my hair!
Pascal

Berichtdoor Bliss Laveau » vr 05 feb 2010, 22:56

Kijk in principe hebben we het helemaal niet zozeer over de menselijke natuur. Seksuele voorkeur is grotendeels cultuur bepaald. Van nature zal een mens namelijk helemaal niet de neiging hebben zich op een dergelijke manier te categoriseren. Het zal zeker een man een worst uitmaken waar hij zijn worst insteekt.
In oudere culturen hebben mannen b.v. altijd seks met elkaar op momenten dat er geen vrouwen (zeker wel een uur of twee) aanwezig zijn. Badhuizen, sport gelegenheden, leger etc. Dan heb ik het natuurlijk voornamelijk over lust. Liefde is weer een heel ander verhaal. Terwijl er in oudere culturen in principe vaak niet zoiets bestaat als seksuele voorkeur, is er wel degelijk een subtiele nuance in sekses te vinden. Er werden natuurlijk ook mensen geboren met de uiterlijke kenmerken van het ene, terwijl hun karakter duidelijk het andere uitsprak.En dan kan het natuurlijk heel logisch zijn dat je toevallig verliefd wordt op iemand met de zelfde uiterlijke geslacht kenmerken als die van je zelf.
Maar is het daadwerkelijk zo dat vrouwen makkelijker erkennen dat ze bi zijn dan mannen? Volgens de Viva en Libelle is dat zeker zo. Want een zelfbewuste moderne vrouw is natuurlijk helemaal niet vies van een experimentele zoen met één van haar vriendinnen. Maar willen die zelfde zelfbewuste moderne vrouwen ook echt de liefde bedrijven met elkaar? En worden ze ook verliefd op elkaar en beginnen ze dan een relatie? Nou dat betwijfel ik dus.
Ook over lesbische vrouwen wordt gezegd dat ze het veel makkelijker hebben dan homosuele mannen en dat is dus simpelweg je reinste kul. Sterker nog, vrouwen hebben het misschien nog wel veel moeilijker. Want uit de cijfers blijkt dat veel minder vrouwen aangifte doen van discriminatie en geweldplegingen dan mannen. En geloof mij dat deze vrouwen echt niet minder gediscrimineerd worden dan de mannen. Zelf hier in het betrekkelijk vredelievende Groningen worden lesbische stelletjes bespuugt, geduwd en wat dies meer zij.
Kijk het is een feit dat mannen over het algemeen wat minder happig zijn op het bepraten van hun intieme avonturen. Vrouwen praten meer over sex en dan vooral ook meer in de talloze details van wat zij beleeft hebben, of willen beleven. Maar ik denk dat de vergelijking mank gaat als je dit gaat betrekken op het onderwerp 'coming out'.
Let's face it, Nederland is echt nog niet toe aan biseksualiteit, simpelweg omdat het teveel verwijderd is van een cultuur die alles zoveel mogelijk terug brengt naar de rolmodel van Adam en Eva. Er is tot bepaalde hoogte een schijntolerantie naar homoseksualiteit. Zolang deze mannen of vrouwen braaf er uit zien als heteroseksuele mensen, die keurig een monogame relatie hebben waar één het mannetje en de ander het vrouwtje is.
Transgenders worden eveneens geaccepteerd zolang zij ervoor kiezen om zo snel mogelijk er voor zorgen dat zij daadwerkelijk dat het andere geslacht transformeren. Maar op het moment dat jij je eigenlijk helemaal niet thuis voelt in het benauwende patriarchale keurslijf dan val je buiten de boot, dan word je niet geaccepteerd, dan word je gediscrimineerd, uitgestoten en uitgekotst. Ongeacht of je nou een heimelijk biseksuele man bent, een bh-loze pot of een flamboyante transgenderist.

My 2 cents :ugeek:
“All began in love, all seeks to return in love. Love is
the law, the teacher of wisdom, and the great revealer of mysteries.”

~Starhawk~
Bliss Laveau

Berichtdoor PaulV » vr 05 feb 2010, 23:37

Goede post Bliss.
PaulV

Berichtdoor Pascal » za 06 feb 2010, 02:38

Bliss Laveau schreef:Ook over lesbische vrouwen wordt gezegd dat ze het veel makkelijker hebben dan homosuele mannen en dat is dus simpelweg je reinste kul. Sterker nog, vrouwen hebben het misschien nog wel veel moeilijker.

Wij hadden het er vanavond nog over dat dit waarschijnlijk heel anders zou kunnen zijn....

Nederland is inderdaad nog erg bekrompen wanneer er iets uit de kast komt piepen!
Fuck me, suck me, eat me, beat me, lick me, stick me, hurt me, make me cum but just don’t mess up my hair!
Pascal

Berichtdoor Edwin » ma 08 feb 2010, 04:03

Miranda schreef:

Ik vermoed dat Edwin bedoelt (correct me if I'm wrong) dat hij zich nu zelfverzekerder voelt. Zekerder in zijn mannelijkheid.

Helemaal mee eens, ik had het niet beter kunnen zeggen.

Over de reactie van Bliss heb ik even na moeten denken, daar zou je een boek over kunnen schrijven. Ik geloof niet dat lesbo's het makkelijker hebben dan homo's en ik weet ik niet wie dat beweert. Er waren hier op het forum een aantal jongere bi-meiden die weinig problemen tegenkwamen, en dat hoor ik vaker.

Schijntolerantie is er zeker, laten we niet vergeten dat homo's pas geaccepteerd werden toen ze allemaal aids dreigden te krijgen. Toen waren ze opeens zielig en dus niet bedreigend meer. Als scholier ben ik ooit uitgelachen door iedereen, ook mijn vriendenclubje van linkse domineeszoontjes, omdat ik een ruitjesoverhemd droeg dat er volgens mij best mannelijk uitzag, alleen zaten de knoopjes aan de verkeerde kant.

Die oudere culturen vind ik fascinerend. Vooral het idee dat er juist in de meest bekrompen, patriarchale culturen ruimte is voor biseksualiteit, door de strenge scheiding van de seksen. Niet alleen in oudere culturen, maar nog steeds in Afghanistan bijvoorbeeld. Dat is natuurlijk niet mijn ideaal, ik hoop dat er ook een open samenleving mogelijk is waarin biseksualiteit normaal is, maar het is dus niet vanzelfsprekend dat democratie en vrijheid leiden tot tolerantie voor iedereen.
I prayed for freedom for twenty years, but received no answer until I prayed with my legs. - Frederick Douglass.
Edwin
Site Admin

Volgende

Keer terug naar Algemeen