Last van onbegrip?

Alles wat je te bespreken hebt over je biseksuele identiteit en je coming out, en wat niet onder seks of relaties valt.

Last van onbegrip?

Berichtdoor Edwin » wo 03 feb 2010, 03:08

Afgelopen zondag heb ik eindelijk het Grote Bi-Forum aangekondigd op mijn weblog. Met wat opmerkingen over onbegrip van he's en ho's voor bi's, misschien aan de negatieve kant, maar ik wilde beginnen met een invalshoek die ook niet-bi's aanspreekt - en zo vaak mogelijk de term 'monoseksuelen' gebruiken.
Onregelmatigheden - Het Grote Bi-Forum

Als ik mezelf even mag citeren:

Als biseksueel heb je in Nederland niet vaak last van concrete discriminatie, maar soms wel van onbegrip. Monoseksuelen die denken dat het een modegril is, dat je nog twijfelt of dat je het per se met een man en een vrouw tegelijk wilt doen. Hetero's die nadrukkelijk vertellen dat ze je accepteren of aannemen dat je 'weer normaal bent' als je verliefd wordt op iemand van het andere geslacht. Homo's en lesbo's die niet geloven dat je bestaat, je verwijten dat je niet helemaal uit de kast durft te komen of je als een verrader beschouwen als je verliefd wordt op iemand van het andere geslacht.

Komen jullie dit soort reacties echt tegen, of valt het wel mee? Sommige dingen heb ik zelf meegemaakt: horen dat biseksualiteit niet bestaat, nadrukkelijk geaccepteerd worden (alsof je op goedkeuring zit te wachten) en iets te enthousiaste reacties toen ik een vriendin had. De rest heb ik in de loop der jaren van anderen gehoord.
Is er een verschil tussen misverstanden en bi-haat/bifobie?
En zijn bi's net zo erg? Elders op het forum werd al gesproken over het misverstand dat iedereen eigenlijk bi zou zijn, wat ook niet echt een respectvolle uitspraak is. Maar meer onbegrip van bi's voor mono's zou ik niet zo gauw kunnen bedenken.
I prayed for freedom for twenty years, but received no answer until I prayed with my legs. - Frederick Douglass.
Edwin
Site Admin

Re: Last van onbegrip?

Berichtdoor PaulV » wo 03 feb 2010, 11:03

Ik ben een keer op internet iemand tegen gekomen die er echt niks van snapte. Die zei eigenlijk steeds dat het onlogisch was omdat het geen functie heeft en ze het niet binnen de evolutietheorie kon plaatsen. Ik heb haar proberen duidelijk te maken dat helemaal niet het goede nivo is om er naar te kijken, maar daar leek ze geen gehoor aan te geven. Ik neem aan dat ze bij homoseksualiteit hetzelfde vindt, dat helpt namelijk ook niet bij de voortplanting.

Mijn ma leek juist biseksualiteit wel te snappen, maar 'begreep' pas dat ik polyamoreus was toen ik vertelde dat ik bi was (waarschijnlijk er vanuit gaande dat ik gendermonogaam ga zijn ofzo). Sterker nog, ze vroeg of ik bi was toen we het over poly hadden. Dus ja, wel onbegrip, maar niet over de biseksualiteit. Misschien dat die er ook nog wel in zit hoor maar wordt die overschaduwd door het onbegrip over polyamorie.

Verder eigenlijk geen negatieve reacties gehad.
Sekspositief.nl - Een forum voor iedereen met een sekspositieve houding.
PaulV

Berichtdoor Ireen » wo 03 feb 2010, 11:09

Ik denk dat we allemaal we met onbegrip te maken krijgen.

In de vriendenkring hebben we met een goede vriend die pretendeert heel openminded te zijn een hele heftige discussie gevoerd, of we wel wisten waar we aan begonnen (alsof je ineens begint met bi zijn). Hij had het vaker mee gemaakt, stellen die zo open waren hierover, en niet een stel was nog bij elkaar dus........ vul maar in. De verdere details van de discussie zal ik iedereen besparen..... (we zijn nog wel vrienden btw)

In relaties ben niet altijd open geweest over mijn bi zijn, sterker nog mijn 1ste partner waar ik toch 7 jaar mee samen geweest ben heeft het nooit geweten. In de relatie daarna heb ik het wel tersprake gebracht, het wat toen voor mij ook duidelijker aanwezig. Mijn partner toen begreep denk ik niet zo heel goed wat bisexualiteit inhoud, hij dacht namelijk dat het gewoon een mooie gelegenheid was voor hem om een triotje te hebben. Hij had een collegatje die hij wel leuk vond en dacht dat ik haar ook wel leuk zou vinden. Totaal geen klik tussen mij en haar en daarbij was ze overtuigd hetro,.... :? Hij had het al helemaal uitgestippeld, een relatie met zijn 3en...... Uiteindelijk zijn we uit elkaar gegaan, hij is nu getrouwd met haar.

en ik,....

Ik heb nu een relatie waarin ik echt mijzelf kan zijn, waarin we open over onze gevoelens kunnen praten. Een relatie waarin ik voor 100% gelukkig ben met wie ik ben en hoe we samen zijn.

Om nog even op jouw vragen terug te komen Edwin,

Ik denk dat er bij zowel hetro- homo- en bisexuelen altijd mensen zijn die onbegrip hebben voor de ander, en een mening vormen zonder te weten wat er nou omgaat in de ander. Ook kom je in iedere "groep" wel mensen tegen die wel openminded naar de ander kunnen kijken. Tenslotte zijn ook wij "bi sexuelen " gewoon mensen met onze eigen eigen-aardigheden,....

X Ireen
Since love grows within you, so beauty grows. For love is the beauty of the soul
Ireen

Berichtdoor Pascal » wo 03 feb 2010, 22:25

Onbegrip ken ik en staat soms heel dicht bij. In mijn pubertijd was ik aan het expirementeren met mijn biseksualiteit, dit bleef ook bij mijn ouders niet onopgemerkt.
Ondanks dat alles altijd open en bespreekbaar was (tot in details) met mijn ouders, was biseksualiteit een onbespreekbaar onderwerp, tot op de dag van vandaag.
"Hetro en homoseksualiteit is te begrijpen, biseksualiteit is ziek, dat zijn gewoon mensen die van twee walletjes willen snoepen, geen persoonlijkheid hebben enz. enz."

Heb ik er last van? ...neuh..
Fuck me, suck me, eat me, beat me, lick me, stick me, hurt me, make me cum but just don’t mess up my hair!
Pascal

Berichtdoor Dubje » do 04 feb 2010, 01:25

Aangezien ik mezelf nooit heb verdiept/geuit kan ik niet zeggen dat ik zelf onbegrip op mijn pad hebt gehad, wel echter hoor en zie je
eens wat om je heen, zo denk ik wel dat erg enorm veel onbegrip is wat meestal zichzelf uit als "raar'

Het is wel iets waar ik bang voor ben, ik denk mede daardoor ben ik nog steeds op hetzelfde punt als altijd, waarom weet ik eigenlijk
niet de angst is er gewoon rieel of niet. Ik trek me zo en zo al erg veel aan van de meningen van anderen dus dat zal vast meespelen.

Groetjes D.
ºO(¯`·Een kus is een afdruk van een indruk die met nadruk vraagt om een herdruk·´¯)Oº
Dubje

Berichtdoor Els » do 04 feb 2010, 11:16

Ik heb eigenlijk nog nooit echt last van onbegrip gehad. Misschien komt dat omdat mijn ouders altijd heel ruimdenken en open waren, en voor mijn vrienden gold hetzelfde, maar het beeld dat hier geschetst wordt ken ik dus totaal niet uit mijn eigen leven. Ik vermoed dat dat komt omdat ik iets jonger ben dan de mensen die voor mij gepost hebben (24), maar misschien ook omdat ik vrouw ben. Ik heb de theorie dat bij mannen biseksualiteit veel minder geaccepteerd is dan bij vrouwen, dus dan voelt het logisch aan dat biseksuele mannen ook met meer onbegrip te maken krijgen, helaas.

/Els
Els

Berichtdoor Dubje » do 04 feb 2010, 14:53

Hoi Els

Ik denk dat jij geluk hebt in dat geval, altans zo voel het voor mij wel, door op te groeien tussen ruimdenkend en accepterende mensen :)
Kan niet zeggen dat hetzelfe geld voor mij, eerder het tegenovergestelde. Ik vind dat je daar een goed punt raakt,
Waarom word het onder vrouwen globaal gezien meer geaccepteerd?
Denk dat het best een goed onderwerp is voor een nieuwe discussie
ºO(¯`·Een kus is een afdruk van een indruk die met nadruk vraagt om een herdruk·´¯)Oº
Dubje

Berichtdoor Pascal » do 04 feb 2010, 19:29

Inderdaad een leuke stelling!

Ik denk dat vrouwen er iets makkelijker mee omgaan omdat zij het zogenoemde haantjes gedrag minder kennen. Het merendeel van de mannen is continu aan het meten wie het stoerste is. En als hetroman is het natuurlijk niet stoer om te zeggen, ik ben wel eens bischierig of wat leuk dat jij biseksueel bent. Dat deze mannen het bij vrouwen wel makkelijker accepteren komt volgens mij doordat er wel een trio uit te slepen is. Is dit onbegrip of ontwetendheid.
Ik denk dat voor de werkelijke ervaringen over vrouwen onderling het beste een vrouw kan inhaken, die zitten iets dichter bij de bron :lol:
Fuck me, suck me, eat me, beat me, lick me, stick me, hurt me, make me cum but just don’t mess up my hair!
Pascal

Berichtdoor Dubje » vr 05 feb 2010, 01:05

Hoi hoi

Dat klinkt wel logisch ja, ik denk dat het toch een beetje man-eigen is , onbegrip of ontwetendheid, ik denk zelf een beetje van beiden.
Het meeste krijg je mee in je opvoeding denk ik dus daar baseer je behoorlijk veel op. Maar ja als dat er van jongs af aan al in zit hoe
doorbreek je dat stereo-mannen wereldje dan.

Ik kan natuurlijk niet meepraten over hoe een vrouw het zelf ziet tegenover de man, intersant dat wel , het zet je aardig aan het denken.
Dubje

Berichtdoor Edwin » vr 05 feb 2010, 11:22

OK, over het algemeen blijkt het mee te vallen met het onbegrip, ik ben blij om dat te horen. En het is een goed punt van Pascal dat het ook aan jezelf ligt of je je eraan stoort.

Dubje schreef:

Denk dat het best een goed onderwerp is voor een nieuwe discussie

Goed idee! Voor die discussie heb ik een nieuw onderwerp geopend in dit subforum, onder de titel "Waarom blijven bi-mannen in de kast?"
I prayed for freedom for twenty years, but received no answer until I prayed with my legs. - Frederick Douglass.
Edwin
Site Admin

Volgende

Keer terug naar Algemeen