Wanneer vertel je dat je bi bent?

Alles wat je te bespreken hebt over je biseksuele identiteit en je coming out, en wat niet onder seks of relaties valt.

Wanneer vertel je dat je bi bent?

Berichtdoor frans » zo 24 jan 2010, 11:45

Wanneer vertel je dat je bi bent, en vooral ook: hoe?

Ik heb ooit eens iemand horen zeggen dat "coming out" geen kortstondig moment is, maar een leven lang duurt. En zo is het, want je komt voortdurend nieuwe mensen tegen. Niet iedere toevallige passant hoeft te weten dat je bi bent, maar sommige van die toevallige passanten worden vrienden of geliefden.

Vroeg of laat gaat het dan raar voelen, dat mensen die zo belangrijk in je leven zijn, zo'n belangrijk deel van je niet kennen. Hoe langer je wacht, hoe meer het iets heel groots wordt, een heel zwaar "ik moet je iets vertellen"-bekentenismoment.

Dat pleit er voor om juist niet zo lang te wachten maar in een vroeg stadium te vetellen over je geaardheid. Maar ook dan moet je een moment kiezen en een manier. Met andere woorden, je moet actie ondernemen, en dat vereist altijd meer moeite dan geen actie ondernemen.

Bij mij is het gevolg dat maar heel weinig mensen in mijn omgeving weten van mijn rijk geschakeerde sex- en liefdesleven. Ik hou niets bewust geheim maar als er niet naar gevraagd word, vertel ik niets. En er wordt niet naar gevraagd...

Ik ben benieuwd hoe anderen dat aanpakken. Vertel je het aan iedereen die je tegenkomt? Vertel je het tussen neus en lippen door? Straal je het uit?
frans

Re: Wanneer vertel je dat je bi bent?

Berichtdoor Sabrina » zo 24 jan 2010, 12:39

Ik vertel het aan iedereen, als het ter sprake komt. Mijn klasgenoten weten dat ik bi ben; ik merkte iets op over een mooie meid en toen keken ze toch ietwat raar. Toen ze later begonnen over wie er wel eens seks gehad had met het eigen geslacht en ik m'n vinger opstak, ben ik maar gewoon helemaal eerlijk geweest. Mijn ouders weten het ook, of nou ja, mijn moeder in ieder geval. Waarom? I dunno, ik zie het gewoon als een stukje van mij, en dat ze nu toevallig een schoonzoon heeft i.p.v. een schoondochter is puur 'geluk' voor haar. Snappen deed ze 't niet, ze dacht dat het zou betekenen dat ik m'n vriend ging bedriegen of vreemd zou gaan of stuff like that. Daarnaast ben ik er op alle fora waar ik zit ook open over, het staat meestal ook gewoon vermeld in m'n profiel.
Sabrina

Berichtdoor Miranda » zo 24 jan 2010, 12:53

Ik vertel het net als Sabrina, gewoon aan iedereen, als het zo ter sprake komt. Vaak ook gewoon tussen neus en lippen door.

Een van de grappigste keren dat ik het vertelde wil ik jullie niet onthouden. Ik ben bij jongerenwerk, waar ik samenwerk met een collega die om geloofsovertuigingen geen sex voor het huwelijk wil. Hij was nét getrouwd en we waren hem een beetje aan het pesten, dat hij er wat vermoeid uitzag en zo. Een van de jongeren denkt adrem te zijn en zegt tegen hem: "Ik weet zeker dat ik meer sex met meisjes heb gehad dan jij". Ik, er prompt overheen: "En IK weet zeker dat ik meer sex met meisjes heb gehad dan jij" 8-)

Dáár had ie niet van terug :P
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Benjamin Franklin (1706-1790)
Miranda

Berichtdoor Els » zo 24 jan 2010, 13:04

Hetzelfde als de twee dames boven mij. Een opmerking over dat deze of gene vrouw wel een lekker ding is, en je bent er. Echt een Groot Gesprek heb ik alleen bij mijn moeder gehad geloof ik, en daar was ik ook wel zenuwachtig over (was toen 16/17, en wist het al een jaar van mezelf ongeveer). Tot ze reageerde met dat iedereen wel een beetje bi was, volgens haar. Had ik me voor niets druk gemaakt!

Volgens mij is het voor mannen wel ingewikkelder dan voor vrouwen; het lijkt minder geaccepteerd te zijn. Dus ik ben erg nieuwsgierig naar de verhalen van mannen hier, want daar weet ik maar weinig over.

/Els
Els

Berichtdoor Maite » zo 24 jan 2010, 17:52

Ik geloof dat mensen het zelf maar moeten raden, wanneer ik zonder erbij na te denken vertel over een meisje dat ik leuk vind of dat die en die weleens in de playboy zou mogen ofzo.
Maite

Berichtdoor Pascal » zo 24 jan 2010, 18:00

Ik vertel het wanneer het ter sprake komt, ik steek het ook in mijn gedrag (zeker richting mannen) 'niet meer' onder stoelen of banken.

De acceptatie is best pittig voor mannen onderling, maar soms komt er ineens nog iemand ook even buiten hun kast kijken...en springen er direct weer in. De ergste reactie tot nu kwam van een van mijn beste vrienden, waar ik altijd heftig mee discuseer over van alles en nog wat. Mijn bi-zijn kwam ter sprake en zijn reactie daarop was, zie je wel, ik wist wel dat je homo was :o en zijn vriendin had het ook al gezegd :shock: Dit was dus een reractie van totale onbegrip!! Dus de reactie van mensen is niet altijd wat je verwacht.
Ik heb zoiets van je kan het accepteren óf niet, ik ben ik, en ik vul het zo in, dit is wie ik ben en doe het ermee.
Erg opvallend is wel dat ik richting mijn ouders het nog niet verteld heb, ook heb ik het hier erg moeilijk mee. Zeker omdat ik weet wat hun standpunt hierin is. Ik heb eigenlijk steeds meer zoiets van vragen ze erna dan krijgen ze een eerlijk antwoord. Ik had hun ook niets hoeven vertellen als ik hetro was geweest.
Fuck me, suck me, eat me, beat me, lick me, stick me, hurt me, make me cum but just don’t mess up my hair!
Pascal

Berichtdoor meisjeloos » ma 25 jan 2010, 13:49

Tot nu toe heb ik het zo af en toe eens tussendoor gezegd, maar erg vaak komt het niet ter sprake. Ik doe geen enkele moeite om het te verbergen, maar volgens mij weten de meeste mensen die ik ken het niet echt. Aan de ene kant vind ik het idee dat mensen grootendeels aannemen dat ik hetero ben en niet verder kijken wat storend, maar ik heb geen zin er iets groots van te maken, het aan te kondigen met veel fanfare.
Het is dus eigenlijk wachten op een leuke vrouw om mee naar mijn ouders te nemen. :D
meisjeloos

Berichtdoor Amanda » ma 25 jan 2010, 15:59

Tja, dat heeft bij mij toch wel lang geduurd. Vond het zelf lastig te accepteren en was 'bang' voor onbegrip uit m'n omgeving. Achteraf gezien vraag ik me af waarom ik in hemelsnaam zo lang gewacht heb! In eerste instantie twee vriendinnen verteld: De één keek er totaal niet van op en de ander dacht dat ik alleen maar nieuwsgierig was naar het intiem zijn met een vrouw. Vervolgens ging het gelijk over iets anders.

M'n ouders reageerden wel prima: mams vond het in het begin wel lastig, denk ik. Vandaar dat ik maar wat grapjes maakte, om 't onderwerp luchtig te houden. Paps was, zijn woorden, even van z'n apropos (dat schrijf je zo, toch?) maar heeft er geen moeite mee. Ik denk dat de hele familie ondertussen ook wel op de hoogte is. Handig, zo'n praatgrage familie.

Voor de rest sluit ik me aan bij het al eerder gezegde. Komt het ter sprake of vragen ze het, dan ben ik er eerlijk over. Soms wordt het duidelijk met een goed geplaatste opmerking en diegene die het nog niet weten.. moeten beter opletten! :roll: ;)
Amanda

Berichtdoor Edwin » ma 25 jan 2010, 18:59

Welkom, Amanda! Net als Frans en Meisjeloos kom ik er vaak niet aan toe om terloops over biseksualiteit te praten. Wat wel helpt om het bij familie ter sprake te brengen is vertellen over bi-activiteiten waar ik naar toe ga of waar ik aan meegedaan heb. Nou gaat het eerlijk gezegd niet zo goed met het organiseren van bi-activiteiten, maar in de LNBi-agenda kun je wel leuke LGBT-bijeenkomsten vinden en het LNBi is ook bereid om nieuwe initiatieven te ondersteunen.
I prayed for freedom for twenty years, but received no answer until I prayed with my legs. - Frederick Douglass.
Edwin
Site Admin

Berichtdoor J.J. Pipper » ma 25 jan 2010, 23:57

Ik heb eigenlijk nooit echt een coming-out ervaren ten aanzien van het feit dat ik naast vrouwen ook op mannen val. Ik vertel ook eigenlijk nooit dat ik biseksueel ben, ik ervaar mezelf ook niet als biseksueel en ik vind het een onduidelijk en onhandig labeltje. Met mensen die mij persoonlijk leren kennen komt het gewoon vanzelf een keer ter sprake. Meestal zonder dat daar echt bij stil wordt gestaan. Soms zegt iemand wel eens "oh dus je bent biseksueel." Vroeger ging ik dan moeilijk doen en zeggen dat ik niet goed wist wat mensen met die term bedoelen maar tegenwoordig zeg ik dan gewoon "ja inderdaad" en daar blijft het dan meestal bij. Laatst wilde iemand weten op wat voor mannen ik dan viel en dat was wel interessant om over na te denken, hoewel ik niet echt tot een duidelijk antwoord kon komen.
J.J. Pipper

Volgende

Keer terug naar Algemeen