Discussietips over homoseksualiteit

Voor onderwerpen die niets met biseksualiteit te maken hebben, maar die je toch in de groep wilt gooien.

Discussietips over homoseksualiteit

Berichtdoor Edwin » zo 06 feb 2011, 23:27

Wie graag discussieert op internetforums, kan in mijn boek Overtuigen lezen hoe je vaker gelijk krijgt. Hieronder een paar tips uit het boek, met meningen over homoseksualiteit als voorbeelden van argumentatie. Biseksualiteit komt er ook wel in voor, maar niet in concrete tips. Ik gebruik graag bekende omstreden kwesties als voorbeeld: klimaatverandering, islamisering/discriminatie, de kredietcrisis, evolutie, pedofilie, homeopathie, terrorisme en het homohuwelijk.

Een flauwe variant van dubbelzinnigheid is het oplepelen van een verouderde betekenis, of een al dan niet correcte etymologische woordverklaring.
Een voorbeeld van het eerste: Utrechtenaren zijn homo’s, kijk maar, het staat in het woordenboek. (Ze mogen mij best een homo noemen, maar alleen als er seks met een man aan te pas komt.)

Een misleidende vorm van angst zaaien is het argument van het hellend vlak, een overdreven waarschuwing voor de precedentwerking van een maatregel. Sommige tegenstanders van het homohuwelijk in Amerika waarschuwen dat straks ook polygamie en seks met dieren gelegaliseerd zullen worden. Maar dat heeft natuurlijk weinig te maken met een huwelijk tussen twee mensen. Soms is er wel sprake van een gevaarlijk precedent, bijvoorbeeld bij administratieve hechtenis voor terroristen. Dan is het nog steeds een zwaktebod om niet direct bezwaar te maken tegen die maatregel maar te speculeren over de gevolgen.

Hypocrisie vormt een goede reden om gangbare meningen aan te vechten. In Amerika zijn conservatieve christenen een van de groepen met de hoogste scheidingspercentages, dus ze moeten niet doen alsof het huwelijk wordt bedreigd door homo’s die met elkaar willen trouwen.

‘Politiek onhaalbaar’ wil zeggen dat er geen meerderheid te vinden is voor een voorstel. Het is realistisch om daar rekening mee te houden, maar als je er een gewoonte van maakt, doe je het werk van de tegenpartij. Een precedent van elders kan helpen om een voorstel politiek haalbaar te maken, zoals het voorbeeld van Nederland andere landen heeft aangemoedigd om het homohuwelijk in te voeren.

Gebruik niet het woord ‘niet’. Dat blijft niet hangen in het onderbewuste. En een ontkenning klinkt al gauw oneerlijk. Zodra u “Ik heb niets tegen homo’s” zegt, denkt iedereen: “Hé, wat heeft die tegen homo’s?” – nog voor u aan “maar…” bent toegekomen. Als u “Ik ben geen homo” zegt, zoeken de homo’s in de zaal uw GayRomeo-profiel op.
Omgekeerd kunt u een ontkenning misbruiken om tegenstanders stiekem zwart te maken: Ik wil niet beweren dat ze terrorisme steunen. Of: Om nog maar te zwijgen over zijn drankgebruik.

Meer informatie vind je op http://www.woordenboer.nl/overtuigen.php
Je kunt het boek natuurlijk bestellen, en je kunt het ook lezen in de online e-reader Yindo - tot eind februari zelfs gratis.
Verder hoort er een prijsvraag bij (zie mijn ondertekening). Aangezien er tot nu toe twee deelnemers voor drie prijzen zijn, maak je een goede kans ;-)
I prayed for freedom for twenty years, but received no answer until I prayed with my legs. - Frederick Douglass.
Edwin
Site Admin

Re: Discussietips over homoseksualiteit

Berichtdoor Miranda » ma 07 feb 2011, 17:05

Ik heb je net een dijk van een argument gestuurd voor de stelling: "Het straffen van christelijke Tweede Kamerleden is gevaarlijk.". Ik moet dus haast wel winnen :P :mrgreen: :ugeek:
"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both."
Benjamin Franklin (1706-1790)
Miranda

Berichtdoor Edwin » ma 07 feb 2011, 18:09

Hm, waar zou Miranda bij straffen aan denken :P

Trouwens, iemand anders vroeg of je argumenten voor meerdere stellingen mag insturen. Dat mag, maar ik geef maar één boek per persoon weg als prijs.
I prayed for freedom for twenty years, but received no answer until I prayed with my legs. - Frederick Douglass.
Edwin
Site Admin

Berichtdoor Lunabi » ma 07 feb 2011, 23:17

Je laatste voorbeeld "Gebruik niet het woord niet" vind ik een heel goeie!

Je inleiding gaf me het idee dat het je meer om overtuigen/gelijk krijgen dan om de inhoudelijke discussie gaat?
Lunabi

Berichtdoor Edwin » zo 13 feb 2011, 18:57

Ja, het boek gaat over de verschillende middelen die je nodig hebt voor verschillende doelen: gelijk krijgen, het eens worden of mensen overhalen om iets te doen.

Ik laat duidelijk merken dat ik bepaalde meningen heb, maar ik behandel ook argumenten waar ik het niet mee eens ben. Bijvoorbeeld hoe je terrorisme kunt goedpraten, of hoe linkse politici kunnen reageren als het begrip 'vrijheid' door rechtse populisten wordt gebruikt.

In debatwedstrijden moet je meestal een stelling verdedigen die door de jury wordt opgegeven. Dat is een goede oefening, want zo moet je je inleven in de gedachten van mensen met wie je het misschien niet eens bent. En omdat je niet verantwoordelijk bent voor de stelling, kun je je bezig houden met de emoties van het publiek in plaats van je eigen emoties. Zodoende kwam ik op het idee om stellingen te laten genereren door een website, en voor de aardigheid heb ik daar een prijsvraag aan vastgeknoopt.
Edwin
Site Admin

Keer terug naar Een goed gesprek